Sidor

tisdag 20 juli 2010

Svamptiden börjar...

Nu har det dröjt igen! Uppdatera här menar jag. Vad lätt det är att dagarna går när man är ute mest hela dagarna. Fast jag har varit i Fagersta också förstås. Jag var borta i fyra dagar. Omständigheterna var inte de roligaste då huvudsyftet med besöket var begravning. En mycket fin sådan som jag är mycket glad att jag närvarade på.

Till skillnad från här hemma så har det varit riktig högsommarvärme där i ett par veckor. Lagom till jag kom öppnade sig himmelen och det regnade tre nätter i rad. Riktigt tropikregn så det kom ganska mycket! Det fick mig att börja lura på om det kunde ha kommit upp några kantareller så jag drog med mig systerfamiljen och mycket riktigt! Där stod de små, lysande gula hattarna och lockade mig till sig. Visst, de var inte stora och hade gott kunna växa till sig, men eftersom jag inte vet när jag får möjlighet nästa gång så hamnade de i korgen!

Svampådran är väckt! Så idag när det var dags för Raisas och min dagliga kvällstur i skogen så åkte svampkorgen med! Och det är jag riktigt glad för. Redan femton meter från bilen hittade jag den näststörsta och därefter blev det några till. Skörden idag; Karl Johan, strävsopp (osäker på vilken) och smörsopp! MUMS!
Och riktigt rolig ny träning för Raisa som verkade tycka att det är jättekul att hjälpa matte att söka svamp. Hmmm, kan det bli en svamphund kanske? Bara hon inte äter upp svampen, det finns ju även sådan som inte är ätbar...

2 kommentarer: