Sidor

onsdag 21 juli 2010

Professor Balthazar

Igår vankade jag dock fram och tillbaka i huset och funderade på hur och var jag bäst skulle torka mina Karl-Johansvampar precis som Professor Balthazar skulle ha gjort.
Så plötsligt... TATA...en idé kom till mig och jag satt genast igång.


Det gamla torkskåpet som jag har stående i tvättstugan och bara skrymmer massa plats ska testas för ny funktion. Egentligen används det endast då det är platsbrist för tvätten då det anses alltför energikrävande, gammalt som det är och helst borde hamna på tippen.
Gamla galler som jag sparat från ett gammalt kylskåp letades fram, tidningspapper breddes på och svampen las ut i ett tunt täcke. Gallrena passade alldeles perfekt in i torkskåpet. Så gällde det att hitta rätt temperatur... Det var inte det lättaste då det endast står MIN, MED och MAX på termostaten. Så det blev att känna sig fram. Efter ca 15 min fann en temperatur som inte borde vara för varm och jag ställde timern på 5 timmar innan jag gick och la mig igår kväll. När jag sedan vaknade i morse surrade det konstigt i huset. Innan jag fattade att det var torkskåpet!!! Timern hade fastnat så det har stått att gå hela natten. Men gissa vad? Svampen var torr! Så det funkar.
Nu ligger det en ny laddning i torkskåpet, men idag ska jag stänga av det innan jag går och lägger mig. Annars blir det ganska dyr svamp...

1 kommentar:

  1. Åh, jag gillade proffesorn :)
    Kul att det fungerade med torkningen. Den enda gång jag "torkade" svamp, så kokade jag bort vattnet i stekpanna tills den var hyfsat oblöt och sen frös ner...

    SvaraRadera